2015-04-24

Storytelling knyter känslor till produkten

Äkta berättelser berör.

Genom så kallad Corporate storytelling kan du som marknadsförare skapa känslor som får ert varumärke att skilja sig från konkurrenterna.

Men det är några ingredienser som skall till för att lyckas.

 

Det var en gång…

Ända sedan urminnes tider har människan berättat historier för varandra. Förr framför lägerelden eller i skenet av fotogenlampan i den timrade stugan. Nu för tiden delar vi historier i lunchrummet eller på Facebook.

Att tränga igenom bruset blir dock allt svårare. Idag är många branscher överetablerade och det finns ofta många företag som erbjuder samma sak. Då är storytelling ett utmärkt sätt att förstärka och förhöja upplevelsen av ett varumärke och kunna sticka ut från mängden. Du kan ge ytterligare en dimension till ditt företag, för ditt företags historia är svårare att kopiera än dina produkter.

Syftet med storytelling är att knyta känslor till produkten eller varumärket. Att förstärka och förhöja upplevelsen. Det gäller att jobba med dramaturgi och måla upp miljöer som skapar positiva associationer.

Därför lämpar sig också film väldigt bra för storytelling. Filmen kan genom musik, miljöer och stämningar nå fler sinnen än till exempel en text. Och därmed kan du som kommunikatör lättare få din målgrupp att tänka och känna det du vill. Det är lättare att leda kunden ett steg närmare ditt företag eller din produkt.

Ett känt exempel på ett företag som byggt sin image med storytelling är Apple. De har sett till att hålla historien vid liv om det innovativa företaget, där grundaren Steve Jobs gick runt barfota tillsammans med sina chefer när de skulle tänka ut nya idéer.

De har konsekvent jobbat med att marknadsföra sig genom berättandet. När Macintosh lanserades 1984 så gjordes det genom en film som knöt an till George Orwells roman 1984. De målade upp en bild av att alla tidigare datorer varit ingenjörsstyrda och svårhanterade och nu skulle deras produkt ändra på allt detta.

Men det finns några råd för att lyckas. För det första måste storyn vara äkta. Den måste komma från verkliga människor som målgruppen helst skall kunna identifiera sig med. För det andra så måste man hitta det personliga, det känslomässiga i storyn. Försök hitta ett antal egenskaper om företaget där du kan påvisa att tänket har sitt ursprung långt bak i historien. Väv historien kring en person, det kan vara företagets grundare, en kund eller en medarbetare. För det tredje får berättelsen gärna vara dynamisk, inte enbart innehålla framgångar, utan också motgångar och hinder som övervunnits.

Nu tänker du kanske, ”fast vi har ju inget spännande att berätta om vårt företag”…. Men om du funderar lite så finns historierna där – alla företag har startat en gång i tiden, de flesta av en eller flera entreprenörer som drevs av något. Redan där kan du starta din storytelling. Och under företagets historia, eller under framtagningen av en ny produkt, har det hänt saker på vägen. Problem har uppstått och någon medarbetare kanske var en hjältefigur som såg till att ni löste problemen. Låt hans eller hennes historia bli levande. Ett annat bra exempel på storytelling är att låta kunderna berätta hur en produkt eller tjänst har hjälpt dem och underlättat deras liv. Ytterligare ett tips är att bygga på anekdoter, myter eller “historien bakom”.