2017-10-10

Så funkar film på Instagram

Instagram lanserades 2010 och köptes upp av Facebook ett par år senare. Sedan dess har plattformen ökat kraftigt. Enligt senaste rapporten av “Svenskarna och sociala medier” så använder 44% av alla internetanvändare Instagram. Detta innebär att det är den näst största sociala kanalen efter Facebook.

Efter att Instagram öppnat upp för annonsering har det snabbt blivit viktig kanal i många företags marknadsstrategi. Enligt Instagrams egna globala statistik säger 80% av användarna att de följer minst ett företag via plattformen och hela 30% säger sig ha köpt en produkt av ett företag som de först kommit i kontakt med via Instagram.

Inlägg med bilder är fortfarande vanligaste sättet att nå ut, men flödet av film ökar konstant. Enligt Instagram själva så ger en film dubbelt så högt engagemang som en bild.

Idag kan filmerna vara upp till 60 sekunder långa, men enligt det amerikanska företaget Wisita, som jobbar med sociala plattformar, så tappar man tittare även på en minut. Om man kan fånga tittaren på under 30 sekunder, så är det mer troligt att man får ett engagemang och kan leda dem vidare till en kampanjsite eller liknande.

Steg ett för att lyckas som företag på Instagram är givetvis att man har ett innehåll som intresserar målgruppen. Eftersom Instagram är en visuell kanal är det viktigt med kvaliteten på bilder och filmer.

Steg två kan vara en riktad hashtag-strategi. Men när det kommer till hashtags så går åsikterna isär – en del hatar dem och en del gillar dem lite väl mycket….

Många etablerade företag väljer idag bort hashtags, men statistiken säger fortfarande att ett inlägg med minst en hashtag får 12,6% högre engagemang jämfört med ett inlägg utan hashtag.(Källa: Simply measured. http://get.simplymeasured.com/rs/simplymeasured2/images/InstagramStudy2014Q3.pdf

Den enklaste vägen att sätta det egna varumärket i fokus är att skapa en ‘branded hashtag’. Det kan vara så enkelt som företagsnamnet, en tagline eller produkt som man konsekvent använder. Men det kan också vara nyckelord för din bransch. Det viktiga är att använda en hashtag som gör det enklare att sortera på så att fler hittar till ditt inlägg. De mest använda taggarna totalt sett är enkla ord som #love, #instagood och #photooftheday

Viktigt att tänka på är att Instagram följer samma trend som övriga sociala kanaler – allt fler går in via mobilen och de flesta tittar utan ljud. Instagram har nu ändrat så att om man tittat på en film med ljud så går ljudet på automatiskt på nästa film. Men i och med att många tittar i telefonen i miljöer där de inte vill ha ljudet på, t ex på bussen eller i väntrummet, så är det bra att använda textgrafik eller att undertexta filmen för att säkerställa att budskapet går fram.

Här är ett exempel på en kort reklamfilm som vi gjort tillsammans med byrån Invinn för köpcentret A6. Filmen gjordes i en mängd olika längder och format beroende på kanal. För sociala medier valdes 10- och 15 sekunders versioner där budskapet förstärktes med textgrafik: https://vimeo.com/234289609

Att hålla sig till ett tema och inte blanda olika budskap i samma inlägg har visat sig framgångsrikt. Här kan du se ett bra case: https://business.instagram.com/success/major-league-soccer/

Förra året lanserade Instagram “Stories”- ett format som liknar Snapchat, Innehållet försvinner efter ett dygn, men du kan se vilka som varit inne och tittat på inlägget. Det positiva är att du inte behöver vara rädd för att överösa din målgrupp med innehåll. Du kan ösa på, eftersom inläggen försvinner fort igen. Men samtidigt ska man inte ha för många stories uppe samtidigt eftersom följarna då förlorar intresset. Här kan du läsa om några företag som tidigt hakade på den nya tjänsten:

https://simplymeasured.com/blog/10-creative-instagram-stories-happening-right-now/#sm.0014ay41a1dqucxnrmp2cy9a1fmnv

Facebook och Instagram är integrerade med varandra och med ett snabbt knapptryck kan man även uppdatera den andra kanalen. Men det kan ändå vara en fördel att ha olika innehåll eftersom det inte sällan är samma följare i båda kanalerna.