2018-12-05

Så blir du ”introresting”

Visste du att dagens moderna människa har sämre koncentrationsförmåga än en guldfisk? Detta bidrar givetvis till att det blivit allt tuffare för företag att nå ut med sina budskap.

Men när det kommer till film så finns det ett antal knep för hur du lättare kan fånga tittarens uppmärksamhet.

Har du svårt att göra klart en arbetsuppgift utan att röra din telefon eller kolla upp något på datorn samtidigt? Då är du är inte ensam. En brittisk studie som gjordes för ett par år sedan visade att människor i genomsnitt växlade mellan telefon, padda och dator 21 gånger under en timme. Och sedan dess har det bara blivit värre…  Forskarna hävdar idag att guldfiskar har en koncentrationsförmåga på nio sekunder – vilket alltså är bättre än oss människor som bara klarar åtta sekunder. 

En annan intressant studie från USA har tittat på hur lång tid det tar innan man börjar sjunga i poplåtarna på 80-talet, jämfört med dagens hits. Ett ganska extremt exempel  är U2:s ”Where the streets have no name” – låten har ett intro på 1:46 innan Bono börjar sjunga. I genomsnitt tog det drygt 20 sekunder innan sången kom igång i 80-talslåtarna. Idag ligger genomsnittet på 6 sekunder. Studien visar också att det tog mycket längre tid innan själva ”hooken” kom, innan man sjöng refrängen. För att fungera i dagens ”attention economy” har moderna poplåtar titeln tidigt i låten, som ett sätt att marknadsföra den.

 

Vad innebär detta när vi gör film?

 

Givetvis har det blivit än viktigare att vara relevant för målgruppen och att fånga intresset på bara ett par sekunder. En bra idé för en film i sociala media är att börja med en fråga eller ett påstående som fångar nyfikenheten direkt och får tittaren att vilja se mer. Och att hålla tittarens koncentration längre än åtta sekunder. En annan viktig faktor är bildspråket. Eftersom vår hjärna processar bilder 60 000 gånger snabbare än text, så gäller det att bygga en visuell storytelling som gör att man enkelt förstår budskapet på bara ett par sekunder.