2014-10-06

Så använder du film i din Content Marketing-strategi

Content marketing är plötsligt ordet på allas läppar… Men vad är det egentligen? Och hur jobbar man med det?

Enligt Wikipedia är Content marketing ett annat ord för innehållsmarknadsföring som i sin tur förklaras som “att med smart strategi och redaktionell ton skapa ett kommunikationsinnehåll som attraherar målgruppen”. Enligt Wikipedia alltså.

Sen finns det några som sätter upp ett antal kriterier som måste uppfyllas för att kommunikation får kallas Content Marketing och det finns de som tar åt sig äran att vara dess grundare.

Men frågan är om någon kan ta åt sig äran av att ha “uppfunnit” content marketing. För att kommunicera med målgruppen med innehåll som är intressant för mottagaren – det är ingen ny idé.

Redan 1895 började John Deere ge ut sin kundtidning, The Furrow, där man tipsade bönder om hur de kunde bli mer effektiva och lönsamma. Volvo Ratten var en av de första kundtidningarna i Sverige. 84 år senare är den fortfarande, om än med annat namn och i annat format, en kanal för att förstärka relationen till kunderna och inspirera till fortsatta köp.

De flesta förstår nog fördelen med att kommunicera med målgruppen genom intressant innehåll. Men hur skall hitta bra content? Hur ska man kontinuerligt orka fylla kanalerna med intressant och spännande innehåll?

I dagens digitala värld öppnas nya möjligheter. Det går till exempel att förlänga budskapet och levandegöra en artikel från en kundtidning genom att gör om den i filmad form. Det innebär att man få ut budskapet i fler kanaler, kanske till helt nya kunder. Kunder som hellre tar till sig ett budskap via film än i text.

Att jobba med rörligt content är också perfekt om man vill tillföra kunskap kring en produkt eller tjänst, att visa kunden hur man gör något. Kanske en serie filmer som visar hur man tillagar olika rätter i olika matkulturer, eller hur man blir bättre på att baka, hur man förbereder bilen för fjällsemestern eller hur hemmafixaren använder olika verktyg. Ett bra exempel på detta är Byggmax som har en egen kanal på You Tube där man pedagogiskt visar hur man bygger altan, dränerar, lägger plattor och annat fix kring bostaden. Dessutom leder de kunden direkt till köp genom att ha en färdig lista på allt man behöver till projektet. Filmerna håller en mindre bra nivå rent kvalitetsmässigt, men innehållet är bra:

http://www.youtube.com/watch?v=nrqY_f4AP9s&list=PLHG4ma237B58gJA1lt8nr4yVVOAc7OosY&index=1

Ett annat exempel är Blomsterlandet som både utbildar och inspirerar sina kunder genom en egen rörlig kanal. Här kan man få tips på hur man gör snygga dekorationer, hur man dukar ett festbord eller hur man planterar perenner på bästa sätt:

http://www.blomsterlandet.se/Tips-och-artiklar/Tips-och-artiklar/Tradgard/Perenner/Hoga/Plantera-Perenna-Vaxter-Med-Blomsterlandet-/?type=Videotips&category=Tips-och-artiklar-specific

Eller Fritidsresor som på sin You Tube kanal har börjat med interaktiva filmer, där kunden själv kan välja om man vill gå till stranden eller kliva in på något av hotellen:

http://www.youtube.com/watch?v=2UoW9TAzuio#t=15