2014-06-30

Konsten att nå genom bruset

Film är ett fantastiskt sätt att komprimera ett komplext budskap och att nå igenom bruset. Men hur gör man för att skapa en film som blir delad av många?

Det finns inget givet svar. Om det ändå vore så enkelt… Men det finns några gemensamma nämnare för de filmer som fått stor spridning:

  1. Människan är en social varelse. Vi vill alla vara en del av en gemenskap, prata om samma sak som alla andra i fikarummet och i sociala medier. För att skapa en viral succé så måste filmen skapa viljan att dela.
  2. För att man skall vilja dela en film så måste den väcka känslor. Man måste gå ”alla in”, oavsett om man gör en gullig, otäck eller rolig film.
  3. Hitta trendsättarna inom ditt nätverk eller din bransch. I USA kallas de ”tastemakers”, personer som följs av många, som sätter trender och skapar opinion. Ett exempel på detta är historien om Yosemite Bear. För fyra år sedan upplevde Yosemite Bear, som är indian och lever nära naturen, en dubbel regnbåge. Yosemite filmade regnbågen med sin mobil och själva filmen är ingen större upplevelse – förutom att Yosemite lever sig in i sin naturupplevelse så till den milda grad. Filmen låg på You Tube i fyra månader och inte så förvånande – det var ingen som tittade på den. Sen hände något… på bara några veckor fick den miljoner tittare, idag har filmen nära 40 miljoner visningar.

Vad var det då som hände? Jo filmen plockades upp av Jimmy Kimmel, en känd bloggare och TV-personlighet i USA, som tyckte att den var hysteriskt rolig.

Plötsligt var indianen och hans dubbla regnbåge ett globalt fenomen.

http://www.youtube.com/watch?v=OQSNhk5ICTI

Här hemma i Sverige håller Volvo Lastvagnar och Epic Split fortfarande ställningarna. Det är fortfarande den mest delade filmen i landet och har nu visats över 76 miljoner gånger. En storartad produktion som välförtjänt vunnit snart alla priser som går att vinna. Men trea på listan över Sveriges mest delade filmer just nu är inte någon kostsam produktion. Men den väcker positiva känslor. Det är en dolda-kamera film där en fotoshop-artist roar Stockholmarna i en alldeles vanlig busskur. Överraskande, kreativt och roligt. Den delar vi!

http://viralvideochart.unrulymedia.com/youtube?id=BRAM8MpqIeA