Den första reklamfilmen såg dagens ljus redan i början av 1900-talet. Sedan dess har reklamfilm varit den primära formen för företag som marknadsfört sig via film. Men i dag går trenden mot välproducerade filmer för webben, där man kan ta ut svängarna och inte behöver begränsa sig till trettiosekunders formatet.
Videoklipp och film har blivit en allt större del av innehållet på Internet.
Om du är en av de 4,7 miljoner svenskar som använder Facebook så har du säkert lagt märke till att andelen filmer i ditt flöde bara ökar.
Enligt Facebook själva så tittar vi globalt i genomsnitt på 1 miljard (!) filmer bara i deras flöde – varje dag.
Detta ger dig som marknadsförare nya möjligheter.
Att presentera en produkt, en tjänst eller bygga ett varumärke genom att använda både syn, ljud och rörelse ger dig större möjlighet att skapa det allt fler av dagens företag eftersträvar– att leverera en kundupplevelse.
Genom rörligt material kan du producera olika innehåll som skapar upplevelser hela vägen genom sälj-tunneln; »kännedom, intresse, övervägande, gillande och till sist – affär«.
Tidigare var det ganska dyrt och komplicerat att beställa film. I dag har tekniken gjort det både billigare, lättare och framförallt gett dig som beställare fler möjligheter. Innehållet har blivit viktigare än tekniken. Och budgetarna har fått större spann.
FUNDERAR DU PÅ att producera en film så måste du först ställa dig frågan »vilken effekt ska vi nå«?
I dag kan stor del av det rörliga materialet på webben delas in i två tydliga kategorier; det som ska informera och inspirera och det som ska underhålla.
I grunden handlar att bygga varumärke eller sälja en produkt eller tjänst.
Men det finns olika sätt att göra det på.
Om vi börjar med det förstnämnda så kan det ingå i en mer eller mindre uttalad content marketing strategi, där du har en specifik målgrupp som du kontinuerligt ger intressant och relevant information.
Ett exempel är Blomsterlandet som har rörligt material på sin hemsida och i sitt digitala kundmagasin, där de visar hur du binder en blomsterkrans eller beskär ett äppelträd.
Här vänder man sig till en specifik målgrupp och ger nyttig information till alla som gillar blommor och trädgård.
För att dra presumtiva kunder till hemsidan och det rörliga materialet kan man t ex jobba med banners på olika siter för trädgårdsintresserade.
Men det är också vanligt med rent informativa eller säljande produktfilmer och berättar alla fördelar med varan eller tjänsten.
OM MAN DÄREMOT vill ha spridning på sin film så är underhållning rätt väg.
En underhållande film vänder sig till en bredare publik och behöver inte ha en så tydlig koppling till företagets produkt eller tjänst.
Ett bra exempel på detta är givetvis Volvo Lastvagnars Live Test Series och framförallt Eplic split som i skrivande stund har visats över 75 miljoner gånger på You Tube.
Dagens teknik har gett ett större spann på företagens produktioner. Från riktigt dyra och påkostande high end-produktioner till enkla filmer, gjorda av en person med en kamera.
Vart prislappen hamnar beror på vad du vill förmedla och hur du vill uppfattas.
MEN EN BRA film för webben behöver absolut inte kosta skjortan.
Ett exempel på detta är Oscar of Sweden som använde film på webben för att förlänga sin kampanj Beauty from the inside.
I kampanjen ville Oscar of Sweden visa att skönhet kommer inifrån och att deras skjortor till och med går att använda ut och in.
I kampanjen användes före detta kriminella. För att förtydliga kampanjen och förstärka budskapet fick vi på Oddway i uppdrag att göra ett par »behind the scenes-filmer«.
Lösningen blev två nära porträtt på killarna som medverkade i kampanjen, där de berättade sin historia på ett rakt och naket sätt för att lägga fokus helt på deras berättelser. En av filmerna fick utmärkelsen månadens film i Resumé.
Du kan se den på vår hemsida: www.oddway.se/case/oscar-of-sweden