Vi blir bombarderade med content varje dag och vi orkar inte ta till oss en bråkdel av alla budskap som dyker upp i vår vardag. Därför blir det allt viktigare att vara relevant i kommunikationen och att göra budskapet skräddarsytt. Givetvis inte ner på individnivå, men att klustra olika målgrupper och att lära sig så mycket som möjligt om deras beteenden är viktigt. Det kan t ex vara att lägga upp ett antal filmer i olika format, kanske med olika början på filmen, för att sen göra en längre kampanj med den film som målgruppen interagerar mest med.
Filmer som visas kort tid, t ex på Snapshat eller Instagram Stories, växer snabbt. De har förvisso en smalare räckvidd men har visat sig ha högre relevans bland tittarna och skapar högre engagemang jämfört med om de filmer som ligger i det vanliga flödet.
Enligt Instagram spenderar vi 5 gånger så lång tid på ett konto som innehåller mycket film. För att locka vloggare och You Tube-stjärnor lanserade Instagram nyligen IGTV – en kanal där man kan lägga upp längre filmer (10 min för standardkonton) och visa dem på fullskärm. Instagram hävdar att IGTV har 1 miljard aktiva användare per månad, men det är fortfarande inte så många annonsörer som hittat hit. Här finns alltså en gyllene möjlighet att sticka ut med sitt budskap.
Alla YouTube-användare kan nu lättare dela filmer med sina vänner, kommentera och svara genom en ny delningsfunktion i appen. Det här gör det än viktigare för annonsörer att göra filmer som engagerar och berör tittarna för att de ska kunna spridas vidare.
Livesändningar i sociala media blir allt viktigare i företagens content strategier. De stora sociala plattformarna säger att engagemanget ökar om man lägger upp live video och en amerikansk studie hävdar att så mycket som 82 procent av konsumenterna föredrar live video framför annan typ av content. Att ”våga” sända live ökar dessutom transparensen och trovärdigheten för ett företag.